Przejdź do treści
Strona główna  →  Zdrowie  →  10 sposobów na bolesną miesiączkę | domowe metody

10 sposobów na bolesną miesiączkę | domowe metody

Hej, kochani. Dzisiaj mam dla Was nowy wpis z kategorii zdrowie- poznajcie moje sprawdzone i skuteczne sposoby na bolesną miesiączkę. Od zawsze cierpiałam na bolesną i obfitą miesiączkę, podczas okresu dokuczały mi  skurcze, ból brzucha, opuchlizna i…dziwne uczucie zimnych stóp 🙂 Jednak mimo, że w te dni każda z nas czuje się nieprzyjemnie, nie możemy pozwolić, aby biologia naszego ciała przeszkadzała nam w aktywnym życiu.

Przez te kilka lat przetestowałam już wiele porad na bóle menstruacyjne, lepszych i gorszych. Chcę się z wami podzielić moimi sprawdzonymi, skutecznymi metodami, które wciąż sama stosuję podczas każdej miesiączki. Jesteście ciekawi? Zapraszam do artykułu.

Sposoby na bolesną miesiączkę
Sposoby na bolesną miesiączkę

Sposoby na bolesną miesiączkę

Bądź zawsze przygotowana

Jeśli nie zażywacie antykoncepcji, wciąż dobrze jest pamiętać, kiedy zacznie się okres, np. zapisywać sobie w kalendarzyku czy specjalnej aplikacji na telefonie. Nic gorszego, niż być zakończoną podczas stresującego dnia przez plamy na jasnym obraniu i przejmujący ból miesiączkowy. Zaopatrz się w zapas środków higienicznych i leki przeciwbólowe, aby zawsze były w domu i nie trzeba było biec do sklepu np. w środku nocy. Ja trzymam w specjalnym miejscu schowany Ibuprom, aby go nie zużyć na zwykły ból głowy. Zawsze też noszę ze sobą w torebce podpaskę na wszelki wypadek- to już nie raz uratowało mnie i moje koleżanki w kryzysowych sytuacjach.

Leki przeciwbólowe

Tuż przed rozpoczęciem się okresu, gdy już pojawia się pierwsze, niewielkie plamki, zacznie się też pojawiać lekki ból. Zazwyczaj jest tak nieznaczny, że go ignorujemy, a leki przyjmujemy dopiero w trakcie ataku największego bólu i skurczów. Można mu jednak zapobiec, biorąc tuż po zaczęciu się okresu pierwszą dawkę leków rozkurczowych i przeciwbólowych.

Nie potrzebujesz kupować specjalnych środków dla kobiet na bolesne miesiączki. Ja zazwyczaj zażywam zwykły ibuprom, ale dobrze zadziała jakikolwiek lek zawierający ibuprofen- jest on łagodniejszy dla żołądka i ma mniej skutków ubocznych niż leki oparte na paracetamolu. Biorę także zwykłą, rozkurczową no-spę. Przekonałam się, że popularne leki w tym połączeniu najlepiej na mnie działają.

Jeśli ból miesiączkowy jest nie do wytrzymania

Gdy tylko zaczyna się najgorszy ból 1 lub 2 dnia, od razu zażywam podwójną dawkę 2 tabletek na raz no-spy i ibupromu. Po chwili ból złagodnieje, trzeba chwilkę poczekać, a nie przekraczać zalecanej, dziennej dawki leków. Nie są one obojętne dla naszego ciała, więc na co dzień, przy zwykłych dolegliwościach szukam alternatywnych rozwiązań, żeby oszczędzić sobie kumulowania się leków, ale przy bólu menstruacyjnym naprawdę nie ma się co męczyć. Weź od razu dużą lub podwójną dawkę i już po chwili powinno pomóc.

Sposoby na bolesną miesiączkę
Sposoby na bolesną miesiączkę

Herbatka z rumianku

W sieci można znaleźć wiele przepisów na ziołowe mieszanki pomagające przy bólach menstruacyjnych, ale z doświadczenia wiem, że herbatka z kwiatów rumianku działa najsilniej: rozkurczająco i odprężająco. Można ją dostać właściwie w każdym sklepie spożywczym jako fix czyli herbatkę ekspresową. Zalewamy dwie torebki szklanką wrzątku i zostawiamy na chwilę do naciągnięcia. Do gorącej dodajemy łyżeczkę miodu (lub stewii/ksylitolu itd., bo smak tego zioła sam z siebie nie jest zbyt smaczny).

Nie obciskające ubranie

Nic gorszego, niż nosić obciskającą gumę od jegginsów lub getrów na opuchniętym i bolącym brzuchu. Przekonałam się o tym dawno temu, gdy dostałam niespodziewanie okres podczas wycieczki szkolnej w autobusie, ubrana w ciasne rajtuzy i jeansy z powodu zimna. Do tego wychowawczyni była tak zestresowana wrzeszczącymi dziećmi, że bałam się ją o cokolwiek poprosić. Jechaliśmy tak jeszcze godzinę bez łazienki, bez możliwości rozłożenia siedzenia…od tamtej pory zawsze jestem przygotowana. I znów polecam prowadzić kalendarzyk, nosić zapas leków i nie zakładać w okolicy tej daty obcisłych ubrań. W domu załóż wygodne, rozciągnięte dresy i połóż się albo choć rozłóż wygodnie w fotelu, dzięki czemu skurcze nie będą ci tak dokuczać.

Ciepły okład

Na bolesną miesiączkę pomoże także termofor z ciepłą woda, przyłożony do brzucha w leżącej lub półleżącej pozycji. Jeśli go nie posiadasz, możesz także użyć plastikowej butelki owiniętej np. w ściereczkę, tylko nie wlewaj zbyt gorącej wody, bo plastik może tego nie wytrzymać.  Dobrze robi też okład z ciepłego kotka, psi łepek do głaskania lub delikatny masaż od partnera 🙂 

Kąpiel rumiankowa

Podczas trwania miesiączki nie zaleca się długich, ciepłych kąpieli ani korzystania z sauny, ale na poważne bóle może pomóc kąpiel z rumiankiem.

Przygotuj napar z kilku torebek kwiatów rumianku (lub 100 g suszonego ziela rumianku zalej gotującą wodą). Odstaw na chwilę i przecedź. Wlej napar do wanny wypełnionej ciepłą wodą. Nie musi być cała wanna, ważne, żeby w tym płynie usiąść. Korzystaj z kąpieli jednak nie dłużej, niż przez kwadrans. Potem dobrze jest się dodatkowo zagrzać pod kocem.

Bez stresu o plamy

Zawsze bałam się nieoczekiwanych plam i przecieków podczas okresu. Zwłaszcza w szkole było to moim największym stresem. Nosiłam długie swetry do połowy uda, zakrywające ewentualne wpadki i co chwilę biegałam do łazienki sprawdzać, czy wszystko jest na swoim miejscu. Dlatego też kupowałam długie podpaski ze skrzydełkami i to te najbardziej chłonne, typu na noc, żeby mieć możliwie najlepszą ochronę podczas miesiączki. Nie polecam noszenia ich non stop, bo mimo wszystko są długie, grubsze i mniej wygodne.

Ale jeśli dopiero zaczynacie miesiączkowanie, macie się stresować bardzo obfitą miesiączką podczas i tak trudnego dnia lub jesteście na wyjeździe, zdecydowanie taka ochrona się sprawdzi. Tego typu podpaska nie powinna nam przemoknąć, nawet, jeśli nosimy ją za długo. Nie jest to oczywiście zbyt higieniczne rozwiązanie, podpaski trzeba zmieniać często, co min. ok. 4-6 godzin, bez względu na ich zużycie.

Na co dzień lepsze są wciąż chłonne, ale wygodniejsze podpaski koniecznie ze skrzydełkami- mamy zapewniony spokój sumienia, czystość i suchość bez zmartwień, ale są dużo bardziej miękkie, wygodne i łatwiej dopasowują się do ruchów ciała.

Uzupełnij żelazo i odpocznij

Zastanawiałaś się czasem, czemu stereotypowo w filmach kobiety podczas okresu oglądają romantyczne komedie i zajadają się lodami pod kocem? Cóż, jest w tym trochę prawdy. Ale nie wszyscy wiedzą, że zmęczenie, depresję i chęć na słodycze podczas obfitej miesiączki wywołują w nas nie tylko szalejące hormony. Razem z krwią wypłukujemy z organizmu kwas foliowy, więc ważne jest go szybkie uzupełnienie. Ja zażywam codziennie witamy Falvit, które co prawda zostały stworzone dla kobiet w celu uzupełnienia żelaza i innych witamin. Ale dla mnie są także tanim preparatem dla wegetarian: źródłem wit. B12 i witamin z grupy B, których braku właśnie się obawiam.

Bez względu na to, czy zażywasz gotowy preparat, czy nie, warto jest zjeść w dniu okresu produkty zawierające żelazo. Lody i ciastka ci go nie dostarczą, na długo też nie poprawią humoru. Lepiej jest zjeść kawałek gorzkiej, ciemnej czekolady i suszone morele. Albo moje pyszne trufle kokosowo-daktylowe lub zdrowy koktajl o smaku śliwki w czekoladzie.

Ważne też jest oderwanie myśli od bólu

Odpocznij na chwilę, połóż się na chwilkę pod kocem i odpręż, np. przy ulubionej książce lub serialu. Rozgrzej stopy przez rozgrzewające maści i ciepłe, wełniane skarpety. Napij się kakao lub zjedz czekoladę. W tych dniach, jak nigdy możesz sobie pofolgować i zrobić wolne. Zmęczona i zdenerwowana przez bolesną miesiączkę i tak nie skupisz się na nauce czy pracy, prawdopodobnie będziesz się tylko bardziej stresować.

Sposoby na bolesną miesiączkę
Sposoby na bolesną miesiączkę

Podsumowując moje sposoby na bolesną miesiączkę

Moją radą na dokuczliwe bóle miesiączkowe jest założenie wygodnych ubrań, przyjęcie dawki leków i chwila odprężenia pod kocem. Połóż się z ciepłym okładem, kawałkiem czekolady i morelami zapijanymi herbatą rumiankową. Oglądnij ulubiony serial i zamiast na bólu, skup się na głaskaniu domowych zwierzaków. nie zauważysz, jak szybko minie! Zalecam przyjmować taką terapię aż do skutku 🙂 Czyli rozluźnienia i poprawienia się humoru. Jest prosta w używaniu, przyjemna i stuprocentowo skuteczna.

Znacie inne skuteczne metody na bóle okresowe? Podzielcie się w komentarzu! Na pewno ktoś z wdzięcznością z nich skorzysta 🙂

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 147

Jeszcze nikt nie ocenił! Bądź pierwsza/y!

20 komentarzy do “10 sposobów na bolesną miesiączkę | domowe metody”

  1. Mam dokładnie ten sam problem. Ciepłe okłady są bardzo dobrym pomysłem. Jeżeli chodzi o herbatki i zioła, czasami sięgam po rumianem, ale częściej melisę z chmielem i kadramonem. Muszę też sięgać po mocniejsze leki przeciwbólowe, a No-Spa kompletnie na mnie nie działa. :/

    1. Melisa kojarzy mi się z działaniem nasennym i relaksującym, ale w sumie mam w domu to wypróbuję następnym razem 🙂 Też miałam wrażenie, że nie działa, dlatego biorę podwójną dawkę albo silniejszą odmianę no-spy i jest lepiej. Polecam zatem rumianek w dawce uderzeniowej, jesli nie pomoże na skurcze to i nie zaszkodzi 🙂

  2. Przydatny post 😉 Na szczęście mnie już nie dotyczy, po ciąż przestałam mieć bolesne miesiączki a dobrze wiem co to za ból. Też stosowałam takie metody 😀

  3. Ja zawsze umieram podczas miesiączki, a już ibuprom na mnie nie działa. Muszę pilnować, aby mieć swoje tabletki… Ciepły okład i leżenie w łóżku przy najgorszym bólu na mnie dobrze działa 🙂

  4. Osobiście mam bardzo bolesne miesiączki. Często przed to budzę się w nocy czy nawet wymiotuję. Niestety muszę przyznać, że wiele z tych rzeczy mi nie pomaga. Jedynie co to Ketonal…

    1. Zimnych? Ja robię ciepłe…Może herbatka z rumianku? Nie wiem, dlaczego, ale u mnie działa nie raz lepiej niż 2 no-spy 🙂

  5. Ja cierpiałam przed urodzeniem dzieci.
    Teraz szybko i bezboleśnie.
    Również jestem zawsze przygotowana ba niespodziankę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.